![]() |
| Niin.., onko se nyt sitten nätti vai ruma..? |
Tämä tuli todistettua kun ostopäivänä ajelin Fiestalla ylpeänä töihinkin. Uuden auton onnellisena omistajana kerroin autosta ja sen minulle päätymisestä tietysti myös kolleegalleni. Hän piti hankintaa hyvänä ja hauskana. Ennen työpäivän päättymistä kyseinen työkaverini tuli vielä käymään luonani toimiston puolella ja kertoi seuraavanlaisen tarinan.
Hän oli työpaikkamme parkkipaikalla kulkenut nuoren kanssa (omasta mielestäni) maailman hienoimman Fiestan ohi.
Tyttö oli tokaissut:" Kauhee romu"
Kolleegani yritti vähän puolustella että:" Älähän nyt, toihan on hieno vanha auto"
Tähän tyttö totesi :" Romu toi on. Tollaset pitäis heittää roskikseen"
Mitäpä tuohon mitään lisäämään.
Hyvät naurut tästä saatiin ja legenda asiasta jää elämään.
Kelien ja pakkasten annettua periksi on pientä remonttia pihalla ja taivasalla tehty.
Autossa oli jonkin sorttista sähkön vajausta eikä sen takia suostunut yhteistyöhön. Laturi antoi jonkin verran virtaa tyhjäkäynnillä, muttei oikein pitänyt akussa latausta. Fiesta lähti kaapeleilla hyvin käyntiin ja ensimmäisen jaloittelulenkin toimi hyvin. Auton sammutettuani kokeilin vielä uudelleen käynnistystä ja hyvin lähti käyntiin. Pieni pakkasyö välissä ja taas sopi kaivaa kaapelit esiin jotta moottori suostuisi räjähtää käyntiin. Taas lähdin pienelle ajolenkille. Tällä kertaa lenkin lopussa alkoi olla ongelmia käynnissä pysymiselle. Suuntasin kotia kohti ja parkkiin päästyä auto sammui. Nyt kun kokeilin autoa heti uudelleen käyntiin, niin akku oli taas hengetön. Pieni tarkastelu akun uumeniin kertoi, että nestevajauksestahan se akku kärsi. Arkiauto persauksien alle ja ajelulle paikalliseen tarvikeliikkeeseen. Epäilin jo heti alkujaan, että akku saattaa olla jo sen ikäinen että se pitäisi päästää eläkkeelle. Päätin kuitenkin ostaa ensin litran akkuvettä ja katsastaa mahtaisiko akku vielä tuosta elpyä. Onhan pullollinen akkuvettä (1,20€) edullisempi vaihtoehto kuin uuden akun (n.60,-€) osto. Samalla ostin uuden jännitteensäädin/hiili-setin laturille. Sitten pikaisesti takaisin kotiin Fiestan konepellin alle, pari ruuvia irti, vanha säädin pois ja uusi tilalle. Akkuun meni reilu puoli pulloa vettä, eli oli jo aikakin nesteyttää sitä. Näiden hommien jälkeen laturi kiinni akkuun ja odottelemaan.
Kun akku oli täysi, lähti auto helposti käyntiin ensi yrittämällä. Nyt kun oli uusi jännitteensäädin paikoillaan, niin laturikin antoi hienosti 14.1V virtaa akulle. Ajelin taas jaloittelulenkkiä ja sitten kotiin, koska illaksi oli ehdittävä vielä iltavuoroon. Niin kova usko autoon ja varsinkin akkuun oli, että päätin lähteä sillä taas töihinkin. Kävin illalla työn ohessa pari tuntia ennen vuoron päättymistä kokeilemassa josko Fiesta heräisi henkiin. Pakkanen oli jo vähän kiristynyt, mutta auto hörähti käyntiin. Otin riskin ja jätin laturin laittamatta. Klo:23 vuoron päätyttyä auto lupasi kertaalleen aloittaa yhteistyön, mutta päättikin sitten toisin. Akun virta lopahti starttailussa alkuunsa. Ei muuta kuin takaisin sisälle hakemaan firman auton avaimet ja lainaamaan hyppyvirtaa siitä. Taas auto kävi nätisti ensi avaimen käännöllä.
Seuraavana päivänä taas laturia kiinni ja ajelemaan lenkkiä. Lisäsin ajelun jälkeen vähän tyhjäkäyntiä ja nyt tuntui taas kaikki pelaavan mukavasti. Jätin auton laturiin vielä ajastimella pariksi tunniksi. Illalla uskalsin lähteä taas töihin, tällä kertaa yövuoroon. Nyt en pakkasyö riskiä ottanut, vaan laitoin laturin kiinni ja ajastimen tolpasta niin että virtaa tulisi 1-2 tuntia ennen kotiin lähtöä. Aamulla laturi kertoi että akku on täysin täysi ja perinteiseti Fiesta hörähtikin ensi väännöllä käyntiin.
Akun elvytystä harrastan vielä jonkin aikaa, mutta ihan vain jo varmatoimisuuden nimissä se olisi ehken jo tässä lähiaikoina vaihdettava uuteen.
Nyt kun päivälämpötilat on jo kohtuullisen lämpimiä, niin seuraavaksi olisi aika tehdä ihan tavallista perushuoltoakin. Eihän auton mukana tietenkään tullut mitään huoltokirjaa, joten sen huoltohistoriikki ei ole tiedossani. Tarkoitus on öljyjen ja suodattimien lisäksi huoltaa ja tehdä varmatoimisemmaksi sytytyspuoli, eli vaihtoon menee tulpat ja niiden johdot, virranjakajan toimivuus on tarkistettava ja tarvittavat osat uusittava.
Tätähän voisin sitten kutsua vaikka Fiestan keväthuolloksi.
Kevät tulee jo niin vauhdilla että asfaltti haisee jo sieraimissa.
Nauttikaa auringosta!
Hyvät naurut tästä saatiin ja legenda asiasta jää elämään.
| Uusi jännitteen säädin |
Autossa oli jonkin sorttista sähkön vajausta eikä sen takia suostunut yhteistyöhön. Laturi antoi jonkin verran virtaa tyhjäkäynnillä, muttei oikein pitänyt akussa latausta. Fiesta lähti kaapeleilla hyvin käyntiin ja ensimmäisen jaloittelulenkin toimi hyvin. Auton sammutettuani kokeilin vielä uudelleen käynnistystä ja hyvin lähti käyntiin. Pieni pakkasyö välissä ja taas sopi kaivaa kaapelit esiin jotta moottori suostuisi räjähtää käyntiin. Taas lähdin pienelle ajolenkille. Tällä kertaa lenkin lopussa alkoi olla ongelmia käynnissä pysymiselle. Suuntasin kotia kohti ja parkkiin päästyä auto sammui. Nyt kun kokeilin autoa heti uudelleen käyntiin, niin akku oli taas hengetön. Pieni tarkastelu akun uumeniin kertoi, että nestevajauksestahan se akku kärsi. Arkiauto persauksien alle ja ajelulle paikalliseen tarvikeliikkeeseen. Epäilin jo heti alkujaan, että akku saattaa olla jo sen ikäinen että se pitäisi päästää eläkkeelle. Päätin kuitenkin ostaa ensin litran akkuvettä ja katsastaa mahtaisiko akku vielä tuosta elpyä. Onhan pullollinen akkuvettä (1,20€) edullisempi vaihtoehto kuin uuden akun (n.60,-€) osto. Samalla ostin uuden jännitteensäädin/hiili-setin laturille. Sitten pikaisesti takaisin kotiin Fiestan konepellin alle, pari ruuvia irti, vanha säädin pois ja uusi tilalle. Akkuun meni reilu puoli pulloa vettä, eli oli jo aikakin nesteyttää sitä. Näiden hommien jälkeen laturi kiinni akkuun ja odottelemaan.
| Nesteytystä |
Seuraavana päivänä taas laturia kiinni ja ajelemaan lenkkiä. Lisäsin ajelun jälkeen vähän tyhjäkäyntiä ja nyt tuntui taas kaikki pelaavan mukavasti. Jätin auton laturiin vielä ajastimella pariksi tunniksi. Illalla uskalsin lähteä taas töihin, tällä kertaa yövuoroon. Nyt en pakkasyö riskiä ottanut, vaan laitoin laturin kiinni ja ajastimen tolpasta niin että virtaa tulisi 1-2 tuntia ennen kotiin lähtöä. Aamulla laturi kertoi että akku on täysin täysi ja perinteiseti Fiesta hörähtikin ensi väännöllä käyntiin.
Akun elvytystä harrastan vielä jonkin aikaa, mutta ihan vain jo varmatoimisuuden nimissä se olisi ehken jo tässä lähiaikoina vaihdettava uuteen.
| Jaloittelu lenkillä |
Tätähän voisin sitten kutsua vaikka Fiestan keväthuolloksi.
Kevät tulee jo niin vauhdilla että asfaltti haisee jo sieraimissa.
Nauttikaa auringosta!

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti